Nadat ik gemiddeld toch zo’n 1 x per week benaderd word over het thema Herbalife (door ofwel Herbalife fanatiekelingen, of klanten die mijn visie als voedingsdeskundige willen), leek het me een mooi moment om mijn opinie eens even duidelijk uiteen te zetten. Als referentie voor zowel mijn distributeurvrienden, als ook, en misschien nog wel belangrijker: ter informatie voor jou als lezer.
Voordat ik hier mensen kwaad maak en tegen de schenen schop, even een kleine disclaimer. Dit is mijn persoonlijke visie en mening. Gebaseerd op mijn manier van kijken, en daarmee mijn interpretatie van de beschikbare informatie. Iedereen mag daarin zijn eigen mening vormen en ik probeer mijn mening aan niemand op te leggen. Ik schrijf dit om je mee te nemen in hoe ik er door mijn ogen naar kijk. Maar ik laat je vooral vrij om je eigen oordeel te vormen. Sterker nog: ik ben altijd voorstander dat je ook je eigen research doet, gebaseerd op meer dan één artikel.
Dat gezegd hebbende: je krijgt mij over het algemeen niet zo snel kwaad en ik ben van mening dat iedereen vooral in zijn waarde gelaten moet worden. Dat draag ik dus ook uit. Tenzij…. het een ethische gezondheidskwestie aangaat. Dan begint mijn bloed sneller te stromen en wakkert er een innerlijk vuur in mij aan. Mijn systeem warmt zich op om naar de fight-or-flightmodus te gaan, klaar om ten strijde te trekken. Herbalife wakkert dat bij mij aan en ik vertel hier waarom.
Herbalife
Naast het feit dat het logo mij eerder doet denken aan een Amsterdamse coffeeshop dan aan een voedingssupplementenmerk, trap ik toch maar beter eerst inhoudelijk af. Don’t judge a book by it’s cover ofzo, toch? Ja ik snap dat je nu terug naar boven gaat scrollen om het logo te bekijken 😉 En? Zie je het ook?
Wat is Herbalife?
Goede vraag, ik vind het zelf ook een beetje onduidelijk. Ja ze doen vooral iets met shakes en voedingssupplementen. Maar hoe je het bedrijf nu exact moet omschrijven, daar was ook ik wel benieuwd naar. Daarom ging ik het even googelen.
Hmm, deze afbeelding geeft al een beetje een gemengde boodschap. Ik lees twee keer over een multi-level marketing company die voedingssupplementen verkoopt, waar het bedrijf zichzelf toch wel als ‘global nutrition and weight management company’ beschrijft. Het feit dat daar al enige consensus over is, vind ik op zijn zachtst gezegd een beetje bijzonder en ‘obscuur’ te noemen. Kom ik nog op terug. Laten we maar eens in die weight management supplementen duiken dan.
Wat zit er precies in?
Herbalife is naar mijn idee bij de meeste mensen toch wel bekend als dat merk van die shakes. De witte bussen met poeder in verschillende smaakjes, die ofwel maaltijdvervangend ofwel als tussendoortje dienen.
Laten we maar meteen even kijken naar hun meest bekende product en het paradepaardje van Herbalife: de FORMULA 1, zoals ze het zelf noemen. Op het label staat ‘healthy meal’ of ‘nutritional shake’. Een van de maaltijdvervangers met als doel ‘healthy weight management’ en dus het bereiken van een gezond gewicht.
Nu is de discussie om voor die doelstelling maaltijdvervangende shakes te gebruiken (in zijn algemeen) al een discussie op zichzelf. Het zijn tijdelijke vervangingen van een slechte basis (anders was je niet zwaarder geworden), waarna je weer terugkeert naar die basis. Met als logisch gevolg dat je vanzelf weer zwaarder wordt. In de kern is er namelijk niets verandert. Om die reden zou ik dus al geen shakes gebruiken. Maar goed, daarvoor ben je vandaag niet hier.
Laten we iets dieper duiken in de inhoud van dat daadwerkelijke product.
High-quality protein
Volgens Herbalife zelf bestaat het product uit een ‘high-quality protein’. Oftewel een hoge kwaliteit eiwitbron. Daar kun je wat mij betreft je vraagtekens bij stellen. Soja-eiwit is het hoofdbestanddeel van deze shake. Als je zou beoordelen welke eiwitten daadwerkelijk van de hoogste kwaliteit zijn, dan heeft whey eiwit wetenschappelijke back-up dat het van betere kwaliteit is dan soja. Waarom dan toch soja in deze producten? Soja wordt simpelweg in massa (genetisch gemanipuleerd) geproduceerd, en is daarmee voornamelijk het goedkoopst verkrijgbare eiwit op de markt. De plofkip onder de soja zeg maar. Het is nog een beetje onbekend wat het op lange termijn genetisch doet voor ons als mens.
Iedereen die ik heb gesproken die Herbalife toch al eens hebben aangeschaft, zijn het erover eens dat de producten wel ‘aan de prijs’ zijn. Met de wetenschap dat het een goedkope variant eiwit bevat, mag je op zijn minst je wenkbrauwen fronsen, naar mijn idee.
Hoeveelheid eiwit
Laten we de labels van Herbalife eens vergelijken met die van de meest verkochte en makkelijk verkrijgbare eiwitshake van Body & Fit: Whey Perfection Eiwitshake.
Bij Herbalife krijg je met één shake à 25 gram poeder, 90 calorieën aan energie binnen. Die bestaat vervolgens uit een luttele 9 gram aan eiwitten. En dat is interessant. Als je hier de eiwitshake van Body&Fit tegenover zet, zie je dat 1 shake à 28 gram poeder, 100 calorieën telt, maar wel 22 gram eiwitten.
Het rekensommetje is snel gemaakt. De shake van Body&Fit bestaat daarmee voor 85% uit eiwitten en slechts 15% uit overige ingrediënten. Bij Herbalife bestaat de shake voor slechts 40% uit eiwit, oftewel het overgrote deel bestaat uit wat anders. Goh, best bijzonder.
Fructose
Dat leidt ons terug naar de ingrediëntenlijst, waar het tweede ingrediënt weer wat verklaart.
Dat is namelijk fructose, een vorm van toegevoegd suiker. Dit is terug te lezen in de voedingswaardentabel, waarin je ziet dat één shake 9 gram suiker, waarvan 8 gram toegevoegd suiker, bevat.
Fructose is de vorm van suiker die ook in fruit aanwezig is. Wellicht is het om die reden dat er gekozen is voor fructose, om het natuurlijk en daarmee minder schadelijk te laten lijken. Maar onderzoek laat zien dat toegevoegd fructose misschien juist wel meer kwaad dan goed doet. Fructose wordt namelijk, in tegenstelling tot glucose, enkel door de lever verwerkt. Het zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel minder snel stijgt, maar juich nog niet te vroeg, het is mogelijk de reden dat we als populatie steeds meer overeten. In de Verenigde Staten wordt fructose steeds meer ingezet als zoetmaker, en wordt de relatie steeds meer gelegd tussen een bevolking die overeet en leidt aan diabetes type 2.
Dit komt doordat het een negatieve invloed heeft op de levels van ghreline en leptine. Leptine is het hormoon dat een signaal afgeeft wanneer je verzadigd bent en ghreline geeft een signaal als je honger hebt. Er is steeds meer bewijs dat fructose deze hormonen niet triggert, waardoor je geen gevoel van verzading, maar juist constant honger blijft ervaren na een maaltijd hoog in fructose.
Ook leidt het mogelijk tot Non Alcoholic Fatty Liver Disease. Een ziekte die steeds vaker voorkomt, waarbij een lever te veel vetopslag heeft, en veel gezien wordt bij overdadige alcoholinname. In dat geval dus ‘Non Alcoholic’, wat refereert aan het feit dat de persoon in kwestie weinig tot niet drinkt, maar dezelfde symptomen heeft. Een hoge inname van fructose kan daar wel eens de veroorzaker van zijn. Plus, het wordt in verband gebracht met meer trygliceriden (vet) dat circuleert in de bloedbaan. Wederom niet bevorderlijk voor je gezondheid.
Je moet ook in acht nemen dat fructose in zijn natuurlijke vorm in fruit voorkomt. Fruit is een onbewerkt product en bevat, naast die fructose, ook heel veel water, een grote hoeveelheid vezels, vitaminen en mineralen. Het zorgt er natuurlijkerwijs voor dat je er nagenoeg niet van kunt overeten. Haal je slechts de fructose uit het fruit en voeg je het toe aan een ander product, dan kun je begrijpen dat het effect totaal anders is. Daar wordt nog te weinig bij stilgestaan, en is de reden dat bewerkte producten ons zo veel schade aandoen.
In dit artikel lees je meer over de mogelijke schadelijke effecten van fructose.
Lengte van de ingrediëntenlijst
Als je een beetje kennis van voeding en ingrediëntenlijsten hebt, dan mag het geen geheim meer zijn dat de lengte van de ingrediëntenlijst iets zegt over hoe bewerkt het product is. Hoe meer ingrediënten je ziet staan, hoe meer toevoegingen het heeft. En daar wordt het vaak geen gezonder product van. De namen op de lijst zijn meestal niet het gemiddelde ingrediënt in je keukenkastje, als je het überhaupt al uit kunt spreken.
De Formula 1-shake bevat maar liefst 50 ingrediënten. De fanatiekelingen en fans zullen nu roepen: ja dat komt omdat er zoveel vitaminen en mineralen aan toegevoegd zijn. Op het label staat vermeld dat er 20 vitamines/mineralen aanwezig zijn in het product. Een vlugge rekensom maakt dat we dan nog steeds 30 overige ingrediënten hebben, die blijkbaar noodzakelijk zijn om dit product drinkbaar te maken.
De hoeveelheden van die vitaminen en mineralen die toegevoegd zijn, die compenseren slechts maar een heel heel klein beetje voor wat je binnen zou krijgen als je normale, onbewerkte voeding zou eten. Het is dus zeker geen waardige vervanger voor ‘echt’ eten, en voor de aanwezige vitamines moet je dit product niet kiezen.
Prijs
Ik noemde eerder al dat de producten wat ‘aan de prijs zijn’. Alhoewel dat natuurlijk geheel persoonlijk is.
896 gram van Body&Fit eiwit, waar je 32 shakes mee maakt, wordt verkocht voor €13,50.
Een pot Herbalife Formula 1 à 500 gram, goed voor zo’n 22 shakes, kost je op de website €49,10.
Mijn conclusie over het product
Naast het feit dat ik van mening ben dat shakes je niet de oplossing gaan geven naar een betere gezondheid (wat niet de schuld is van Herbalife), denk ik niet dat je je gezondheid bevordert door deze specifieke shakes te drinken. Slechte kwaliteit ingrediënten, in een verkeerde verhouding samengesteld, die er op de langere termijn slechts voor zorgen dat jij méér gaat eten. Waarbij anno 2021 het gevaar veel meer zit in de overconsumptie van zoete/suikerrijke producten (die dat dus ook veroorzaken), en waar deze shakes aan bijdragen. Dat is wat ik vind.
Marketing
Dan hebben we het nog niet gehad over de manier waarop het aan je verkocht wordt. Dit refereert weer een beetje aan wat ik eerder noemde over een lichte onduidelijkheid van de core business van dit bedrijf. De manier van verkoop van deze producten gaat via ‘exclusive resellers’.
Wie zijn die exclusive resellers dan precies? Mensen die ‘affiniteit’ met sport en voeding hebben. Althans, dat is hoe je benaderd wordt. En vooral met de intentie om lekker vanuit huis bij te kunnen verdienen. Hoe je dat precies doet, is door anderen voedingsadvies te geven. Uiteraard door het gebruik van Herbalife producten daaraan te verbinden. Dit klinkt al een beetje dubbel hè, vind je niet? Deze personen worden door Herbalife zelf opgeleid zoals ze zeggen, want ‘‘By becoming a Herbalife Member you can boost your income while helping people meet their nutritional needs.’’
De manier waarop ze dit verkopen is volgens een piramidesysteem, of dus ook wel multi-level marketing genoemd. Doordat het product exclusief ‘gereselld’ wordt, bind je een netwerk van mensen aan jou die enkel bij jou kunnen kopen, want: het is niet in winkels verkrijgbaar. Dat betekent hoe meer mensen via jou Herbalife kopen, hoe meer jij verdient. En daarbij, als je die mensen weer zover krijgt dat ze óók Herbalife gaan verkopen, hoe nog meer gewin voor jou. Je wint steeds een beetje percentage over alles wat via jouw lijn ontstaan is.
Wat mij persoonlijk vooral tegenstaat, is deze mix van belangen. Ze zijn een nutrition company, maar ook een multi-level marketing company dat ze uitvoeren via de nutrition branche. De homepage van het Amerikaanse Herbalife.com geeft je eerst de boodschap van gezonde voedingssupplementen, om net onder de header te vermelden:
Make Money. Make a Difference.
Earn extra income by working part or full time, helping people live a healthy, active life.
De business opportunities vliegen je om de oren, en het geld wat ermee te verdienen valt wordt overduidelijk benadrukt. Heeft dit bedrijf dan ècht het beste voor met jouw gezondheid? Of is het vooral uit op je centen, waarbij jou verteld wordt dat er ook voor jou een financieel rooskleurige toekomst aan verbonden kan zitten? Dat is toch niet waar je in de eerste plaats voor kwam?
En als het er zo dik bovenop ligt dat er zo veel financieel gewin voor jou te halen valt, is dit bedrijf er dan echt om jouw gezondheid te bevorderen, of is dat commerciële marketing door middel van voeding? Het impliceert dat laatste, waarbij dat in mijn persoonlijke opzicht, ethisch gezien, niet oké is.
Het is wat er op grote schaal gebeurt in de supermarkt, waarin je steeds vaker verleid wordt door verpakkingen met hippe termen. Allemaal met als doel om jouw keuze op dat product te laten vallen, maar enkel voor financieel gewin van die producent. Een commercieel systeem, ten koste van de gezondheid van de mens.
‘‘Maar gelukkig denkt Ronaldo daar anders over.’’
Was het antwoord van de vriendelijke vriend die mij benaderde om me ook aan te sluiten als reseller. Zelfs nadat ik hem mijn preek gaf over mijn persoonlijke mening omtrent het merk.
Dat gooide voor mij nog wat olie op het vuur. Het feit dat Ronaldo dit product uitdraagt, is omdat Herbalife zelf daar een bijzonder grote som geld tegenover zet, om Ronaldo zo af en toe eens op de foto te krijgen met het merk. Die financiële ruimte is er blijkbaar, omdat het merk dusdanig geld verdient over de mensen die geen idee hebben wat ze eigenlijk aankopen, maar daar toch een stevig bedrag voor neerleggen.
Wat Ronaldo daar zelf precies van vindt zullen we nooit weten. En of hij het daadwerkelijk gebruikt ook niet. Feit is: een grote sponsordeal gaat àltijd over geld en zegt niet per se of jij daadwerkelijk de beste bent. Daarbij bevat de sportlijn van Herbalife weer net andere ingrediënten, maar die is weer niet in Nederland te krijgen. Over verwarrend gesproken…
Het gesprek met deze friend-of-the-brand eindigde met onnodig delen van zijn persoonlijke gegevens met mij. Voor het geval ik toch nog anderen in mijn netwerk zou hebben met affiniteit met sport en voeding. Dan mocht ik ze zeker naar hem doorverwijzen. Als hij nog wacht op een telefoontje, dan hoop ik dat hij inmiddels zelf aan zijn voorraad shakes is gestart, want dan zit hij daar al even te wachten ;-).
Tot slot
Dit artikel is hier nogmaals vooral om mijn persoonlijke mening en visie te delen ten aanzien van deze producten. Dat is niet omdat ik het persoonlijk op iemand gemunt heb of voel dat ik campagne moet voeren. Ik ben de discussie voeren allang geleden gestopt, met het idee dat ik me liever focus om op een positieve manier een bijdrage te leveren aan een betere wereld. Vanuit het hebben van het hart op de juiste plek en mensen ècht en eerlijk willen helpen. Ik heb het uiteengezet voor de vele vragen omtrent dit product, vanuit mijn kant als ‘iemand die dingen van voeding weet’. Zo hoef ik er enkel naar te refereren en jou als lezer informeren. Vorm vooral je eigen mening door ook andere artikelen te lezen, en baseer die mening niet enkel op die van mij.
Is jouw drang naar zoet sterker dan jouw wilskracht? Download dan hier mijn gratis e-book ‘Stop de Suikercravings’ met de 3 stappen om van je suikerverslaving af te komen.